سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد کتاب

کتاب پنجشنبه فیروزه ای تالیف سارا عرفانی

رمان<<پنجشنبه فیروزه‌ای>> داستان واقع‌گرایانه دینی است و از حیث بیان رویدادهای داستانی، اثری امروزی به‌شمار می‌آید و همین مسئله، این داستان را برای خواندن و پی گرفتن توسط مخاطب جذاب‌تر، می‌کند.
اما حضور بیش از یک راوی در این داستان (راوی مرکب) و چرخش نظرگاه‌های متعدد در کتاب در برخی موارد، خواننده را گیج می‌کند.
تألیف کتاب در 7 فصل، می‌تواند نمادین بوده و نشانه 7 روز خلقت و آفرینش باشد، همچنین پیش‌درآمد، فصل وصل و فصل پایانی اثر هم از نقاط قوت این کتاب به‌شمار می‌آید و جای تحسین دارد.
یکی از مشکلات کتاب، ارائه با تأخیر اطلاعات به مخاطب است که خواننده را سردرگم می‌کند و نویسنده با این روش، تعلیقی کاذب در داستان ایجاد کرده که چندان مناسب نیست.
توصیف دقیق پوشش، چهره و شرح لحن دیالوگ‌های افراد از دیگر نقاط قوت در ترسیم شخصیت‌های این رمان است که البته داستان را کمی مطول کرده است و می‌شود با حذف بخش‌هایی از رمان، آن را به صورت کوتاه‌تری بیان کرد.
اشکال دیگر رمان، قهرمان‌سازی از «سلمان» شخصیت اصلی داستان و بدون نقص نشان دادن وی است؛ که برای مخاطب امروزی قابل باور نیست.

گفتنی است کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» رمانی در مورد زیارت است که رابطه ظریف چند دختر دانشجو زائر امام رضا(ع) را بیان می‌کند. روایت این کتاب به‌گونه‌ای است که مخاطب می‌تواند به سادگی با شخصیت‌ها، هم‌ذات‌پنداری کرده و در جریان داستان قرار گیرد.
کتاب «پنجشنبه فیروزه ای» توسط انتشارات کتاب نیستان، در 376 صفحه و با قیمت 22500 تومان منتشر شده است.





ادامه مطلب

[ چهارشنبه 95/8/12 ] [ 2:0 عصر ] [ بابایی ]