سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پویش بهار مهربانی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان، به منظور تسلّی دل غم‌دیدگان، کمک به کودکان آسیب دیده، کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق سیل‌زده، پرکردن اوقات فراغت و سرگرمی کودکان در میان هیاهوی آواربرداری و امداد رسانی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام به راه‌اندازی پویش «بهار مهربانی» در قالب اجرای برنامه‌های فرهنگی و ارسال بسته‌های کتاب و اسباب بازی برای آسیب‌دیدگان این مناطق، کرده است .

در این جهت هموطنان در صورت تمایل می‌توانند کتاب‌ها و اسباب بازی‌های اهدایی قابل استفاده(در حد نو) خود را به نزدیکترین کتابخانه عمومی محل زندگی خود تحویل دهند. کتاب‌ها و اسباب بازی‌های اهدایی دریافتی پس از تایید کارشناس منابع استان، از طریق اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان تجمیع، آماده سازی و به ادارات کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان، ایلام و مازندران ارسال خواهد شد.

در این راستا، امیر علی نیک بخش مدیر کل کتابخانه های عمومی استان زنجان با دعوت از آحاد مردم نوعدوست استان زنجان برای پیوستن به پویش بهار مهربانی گفت: پویش بهار مهربانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت  تسلی و کاهش آلام کودکان مناطق و استانهای سیل زده راه اندازی شده و مرد شریف استان زنجان نیز می توانند با اقدامی فرهنگی و با  اهدای کتاب و اسباب بازی تا حدی دردهای کودکان و نوجوانان مناطق سیل زده را کاهش دهند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان زنجان با دعوت مردم برای پیوستن به این پویش و تحویل کتاب ها و اسباب بازی های خود به کتابخانه های عمومی محل سکونت خود گفت: این روزها کودکان و نوجوانان شهرها و روستاهای سیل زده از نظر روحی دچار آلام هستند و کتاب و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری نقش موثری ایجاد آرامش و سرگرمی آنان دارد.

نیک بخش از مردم استان خواست تا در صورت علاقمندی کتابها و اسباب بازیهای مورد نظر خود را جهت اهداء به کودکان مناطق سیل زده به کتابخانه های عمومی استان و یا اداره کل کتابخانه های عمومی استان تحویل دهند تا پس از تجمیع به ادارات کل کتابخانه های عمومی استانهای گلستان، خوزستان، لرستان، ایلام و مازندران ارسال شود.




ادامه مطلب

[ یکشنبه 98/1/25 ] [ 10:0 صبح ] [ بابایی ]

معرفی کتاب

 

 

 

 

 

دعبل و زلفا 

نویسنده: مظفر سالاری

ناشر: به‌نشر

تعداد صفحات: 332

 

 

گاهی یک عشق زمینی، آدمی را تا اوج آسمان پرواز می‌دهد و گاه زمین را به بستر جمع‌آوری هیزم جهنّم تبدیل می‌سازد.

«دعبل و زلفا» ماجرای عشقی اثرگذار است و سرگذشت «دعبل خزاعی» شاعر معروف صریح و تیززبان اهل بیت علیهم‌السلام است که در سفری به بغداد با بانویی عفیف و زیبارو که گرفتار برده‌فروشان دستگاه هارون‌الرشید است، مواجه می‌شود و دل در گرو مهرش می‌نهد؛ دعبل که روحیه‌ای لطیف و خیالی خلاق دارد؛ آن بانوی نجیب را در خیالش «سلما» می‌نامد و برایش شاعری می‌کند و با وجودی که سلما، کنیزی گرفتار است که به زودی برای فروش به دربار هارون منتقل خواهد شد؛ احساس می‌کند باز هم او را می‌بیند و به‌راستی اینگونه می‌شود و به خواست خداوند، دعبل با سلمای خیالش که همان زلفای حقیقی است، ماجراهایی دارند که سرنوشت دعبل را زیر و رو می‌سازد و او را به عاقبتی خوش‌ رهنمون می‌شود.

این رمان تاریخی‌داستانی سه شخصیت اصلی دارد؛ دعبل که گاه تا مرز سقوط در مستی و می‌خوارگی و شاعری در وصف طاغوتیان به هوای وصال معشوق زمینی‌اش پیش می‌رود و گاه ضمیر روشن و یاران هدایتگرش او را تا اوج یک دوستدار راستین و شجاع اهل بیت عصمت سلام‌الله علیهم پیش می‌برد؛ شخصیت بعدی، زلفا، سراسر پاکی و نور است. زلفا شخصیتی مثبت دارد و شیعه‌ای واقعی است و نقش بسیار مهمی در هدایت دو شخصیت دیگر دارد. سومین شخصیت ابن سیار طبیب است که بسیار مادی‌گراست و سرانجام تسلیم کرامت ائمه و ایمان زلفا می‌شود.

خواندن این رمان که با قلمی جذّاب و وقایعی زنده روایت می‌شود، مخاطب را تا آخرین خطوط با اثر همراه می‌کند؛ به‌گونه‌ای که تلخی و شیرینی اوقات شخصیت‌ها، کام خواننده را تلخ یا شیرین می‌سازد.

مطالعه این کتاب تاریخی‌داستانی از بسته فرهنگی «کتاب‌خوان آبان‌ماه» به همه علاقه‌مندان به ماجراهای تاریخی و جذابیت‌های خیال‌انگیز داستانی توصیه می‌شود.

 




ادامه مطلب

[ یکشنبه 98/1/18 ] [ 1:0 عصر ] [ بابایی ]

کتاب خوان ماه فروردین

[ شنبه 98/1/10 ] [ 9:1 صبح ] [ بابایی ]

ایستگاه اهدای کتاب در کتابخانه

 

 

 

نهمین دوره جشنواره اهدای کتاب از اول اسفند 97 تا پایان فروردین 98 در کتابخانه های عمومی استان زنجان برگزار می شود.در راستای ترویج فرهنگ اهدای کتاب و ارتقای فرهنگ مطالعه ، کتابخانه بصیرت نیز درمحل کتابخانه به ایجاد ایستگاه اهدای کتاب اقدام نموده است و با اهدای گلدان و شاخه گل از اهداکنندگان کتاب استقبال می کند.کتب دریافتی پس از بررسی اولیه و تفکیک،از طریق نرم افزار سامان استعلام و ثبت شده و مورد استفاده اعضا قرار می گیرد.




ادامه مطلب

[ شنبه 98/1/10 ] [ 8:55 صبح ] [ بابایی ]

سال 1398 سال رونق تولید

     

  پیام نوروزی رهبر معّظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال 1398

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1398، سال جدید را سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم 

یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبّر اللّیل و النّهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال.

 

 خدا را شکرگزارم که مقدّر فرمود امسال هم عید نوروز را که با میلاد مسعود امیر مؤمنان و مولای متّقیان همزمان شده است، به ملّت عزیز ایران تبریک عرض کنم؛ عیدتان مبارک هم‌میهنان عزیز! امیدوارم همه‌ی شما با سعادت، با سلامت جسمی، با دل شاد و با توفیقات روزافزون مادّی و معنوی ان‌شاءالله این سال جدید را بگذرانید. تبریک ویژه عرض میکنم به خانواده‌ی معظّم شهیدان و به جانبازان عزیز و خانواده‌های آنها، و درود فراوان میفرستم به روح مطهّر امام بزرگوار و ارواح مطهّر شهیدان.

 

 سال پُرماجرایی را گذراندیم. در این سالی که گذشت، ملّت ایران به معنی واقعی خوش درخشید. دشمنان نقشه‌ها کشیده بودند، نقشه‌ها داشتند برای ملّت ایران. صلابت ملّت و بصیرت ملّت و همّت جوانان، نقشه‌های دشمنان را خنثی کرد. در مقابلِ تحریمهای شدید و به قول خودشان بی‌سابقه‌ی آمریکا و اروپا، ملّت ایران، هم در عرصه‌ی سیاسی، هم در عرصه‌ی اقتصادی یک واکنش محکم و مقتدرانه‌ای از خود نشان داد.

 

 در عرصه‌ی سیاسی، مظهر این واکنش راه‌پیمایی عظیم بیست‌ودوّم بهمن و موضع‌گیری‌های مردم در طول ماه‌های این سال بود. مظهر موضع‌گیریِ تقابل اقتصادی، [عبارت است از] افزایش ابتکارات علمی و فنّی، افزایش چشمگیر شرکتهای دانش‌بنیان، افزایش تولیدات زیربنائی و اساسی داخلی که از جمله همین چند روز قبل از این، افتتاح فازهای متعدّد گاز جنوب کشور و قبل از آن، افتتاح پالایشگاه بزرگ بندرعبّاس و از این قبیل کارهایی که انجام گرفته، بود. بنابراین ملّت در مقابل دشمنیِ دشمنان و خباثت دشمنان توانست قدرت خود، هیبت خود، و عظمت خود را نشان بدهد و آبروی ملّت ما و آبروی انقلاب ما و آبروی نظام جمهوری اسلامی ما بحمدالله افزایش پیدا کرد.

 

 مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است؛ بخصوص در این ماه‌های اخیر، مشکلات معیشتی مردم زیاد شد. بخشی از اینها مربوط است به مدیریّتهای نارسا در زمینه‌ی مسائل اقتصادی که اینها حتماً بایستی جبران بشود. برنامه‌هایی وجود دارد، تدابیری اندیشیده شده که ان‌شاءالله این تدابیر در طول سال جاری، سالی که امروز از این لحظه شروع میشود -سال 98- بایستی به ثمر بنشیند و مردم آثار آن را احساس بکنند. آنچه من عرض میکنم، این است که مسئله‌ی فوری کشور و مسئله‌ی جدّی کشور و اولویّت کشور فعلاً مسئله‌ی «اقتصاد» است. در مسئله‌ی اقتصاد مسائلی که داریم زیاد است: بحث کاهش ارزش پول ملّی یک مسئله‌ی مهم است، بحث قدرت خرید مردم همین جور، بحث مشکل کارخانه‌جات و کم‌کاری و احیاناً تعطیل بعضی از کارخانه‌جات از این قبیل است. اینها مشکلات است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناس‌ها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از «توسعه‌ی تولید ملّی».

 

 سال 97 را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمیتوانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا میتوانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. میخواهم مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را ان‌شاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئله‌ی تولید به نظر من مسئله‌ی محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: «رونق تولید». باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. از اوّل سال تا آخر سال ان‌شاءالله این معنا به صورت چشمگیری در کشور محسوس باشد. اگر این [طور] شد، امیدواریم که ان‌شاءالله حلّ مشکل اقتصادی راه بیفتد.

 

 سلام و صلوات و درود قلبی خودم را به پیشگاه ولیّ‌عصر (ارواحنا فداه) عرض میکنم و دعای آن بزرگوار را برای شما ملّت عزیز مسئلت میکنم و سعادت ملّت ایران و همه‌ی ملّتهایی که نوروز را گرامی میدارند، از خدای متعال مسئلت میکنم.

 

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

 




ادامه مطلب

[ سه شنبه 98/1/6 ] [ 9:0 صبح ] [ بابایی ]