سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتاب خوان بهمن ماه

[ یکشنبه 97/10/30 ] [ 1:41 عصر ] [ بابایی ]

معرفی کتاب رمانتیک

 

رمان‌تیک (معرفی جذاب‌ترین رمان‌های دارای پیام تربیتی برای نوجوانان)  

پدیدآور: معاونت پژوهش مؤسسه مصباح الهدی انتشارات: شفق تعداد صفحات: 336

بسیاری از کسانی که دغدغه تربیت دارند (اعم از والدین، معلمان (به ویژه معلمان پرورشی)، فعالان فرهنگی و ...) به دنبال این هستند که در مسیر تربیت از ظرفیت بسیار ارزشمند و گسترده کتاب استفاده کنند، چرا که کتاب به ویژه در غالب ادبیات داستانی‌اش، می‌تواند جایگزینی مناسب برای طرح شعارهای فرمایشی و روشی برای آموختن شیوه برخورد با مسائل و مشکلات باشد.

اما در مسیر استفاده از کتاب برای تربیت، والدین و مربیان با این سؤال مواجهند که چه کتابی را به منظور انتقال چه پیامی به مخاطب کودک و نوجوان خود پیشنهاد دهند. ضمن آنکه تعداد قابل توجهی از کتاب‌هایی که دارای پیام‌های مناسب هستند، از جذابیت کافی برای مخاطب کودک و نوجوان نیز برخوردار نیستند.

رهبر معظّم انقلاب در موارد متعددی در دیدار با اهالی کتاب بیان فرموند: «باید برای پرسش چه بخوانیم مردم و به ویژه جوانان پاسخ مناسب تهیه شود.»

این اثر در حقیقت تلاشی است در خور در راستای پاسخ به پرسش چه بخوانیمِ نسل نوجوان. البته مخاطب اصلی این کتاب خود نوجوانان نیستند، بلکه مربیان و والدینی هستند که خواستار در اختیار داشتن فهرست منابع مناسب برای مطالعه نوجوانانشان هستند.

«رمان‌تیک» که جلد پنجم از مجموعه «تربیت با کتاب» است، مشتمل بر معرفی توصیفی 130 عنوان از جذاب‌ترین رمان‌ها و داستان‌های دارای پیام تربیتی برای نوجوانان است. این 130 عنوان، حاصل بررسی دقیقِ بیش از 600  اثر داستانیِ ایرانی و خارجی است که با دو معیار اساسی جذابیت و داشتن حداقل یک پیام متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی ما گزینش شده‌اند.

در گرداوری این مجموعه به سه عنصر «علاقه»، «نیاز» و «روحیه‌های» نسل نوجوان ایرانی توجه ویژه شده است و مربیان با در نظر گرفتن این مؤلفه‌ها باید متناسب با روحیات و علایق و نیازهای مخاطب خود به ارائه پیشنهاد مناسب از این مجموعه اقدام نمایند.

برای معرفی هر یک از این 130 عنوان،  9 قسمت در نظر گرفته شده است که عبارتند از: شناسنامه کتاب، خلاصه داستان، موضوع اصلی، پیام اصلی، پیام‌های فرعی، میزان و عوامل جذابیت، بهره‌های تربیتی و بینشی، مخاطب و آسیب‌شناسی. مربی با مطالعه این قسمت‌ها به خوبی می‌تواند تشخیص دهد که آیا پیشنهاد این کتاب به مخاطبش برای منظور تربیتی مد نظرش مفید است یا خیر.

این 130 عنوان در شش بخش تقسیم شده‌اند. بخش نخست با عنوان داستان‌های اجتماعی شامل 26 داستان ایرانی و 24 داستان خارجی، بخش دوم با عنوان داستان‌های مربوط به انقلاب اسلامی شامل 10 داستان، بخش سوم با عنوان داستان‌های تاریخی شامل 7 داستان، بخش چهارم با عنوان داستان‌های تخیلی شامل 6 داستان، بخش پنجم با عنوان زندگی‌نامه شامل 30 داستان و بخش ششم با عنوان کتاب‌های مربوط به دفاع مقدس شامل 27 داستان می‌شود.

در قسمت پایانی کتاب یک فهرست بسیار ارزشمند وجود دارد که به بهره‌گیری بهینه مربیان از کتاب کمک شایانی می‌کند.

در این فهرست تمام بهره‌های تربیتی که در این مجموعه، کتاب‌ یا کتاب‌هایی به آن اختصاص یافته ذکر شده است و کتاب‌های متناظر با هر موضوع تربیتی نیز ذکر شده است؛ به عنوان نمونه اگر یک مربی بخواهد مخاطب را با مفهوم خودباوری و خدامحوری آشنا کند، این فهرست به شما 12 عنوان نظیر پسران جزیره، بر بالین امپراتور، خاک‌های نرم کوشک، زندانی قلعه هفت حصار، کوچک جنگلی، مسیح کردستان و ... را پیشنهاد می‌کند.

برای سهولت دسترسی و خرید کتاب‌ها نیز در انتهای کتاب فهرست و شماره تلفن ناشرانی که کتاب‌هایشان در این مجموعه انتخاب شده‌اند ذکر شده است.

شایان ذکر است، اکثر کتاب‌های ذکر شده در این مجموعه در کتابخانه‌های عمومی نیز موجود می‌باشد.




ادامه مطلب

[ یکشنبه 97/10/30 ] [ 1:38 عصر ] [ بابایی ]

یک روز برفی در کتابخانه

 

 

یک روز خوب برفی با کتاب و آدم برفی




ادامه مطلب

[ دوشنبه 97/10/17 ] [ 9:0 صبح ] [ بابایی ]

برنامه های روز بصیرت

 

روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران با عنوان روز «بصیرت» نامگذاری شده است.مردم انقلابی ایران با راهپیمایی در روز نهم دی 88 با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد.به همین مناسبت و بمناسبت نامگذاری کتابخانه به نام کتابخانه عمومی بصیرت ویژه برنامه هایی در کتابخانه بصیرت اجرا گردید.در ابتدای برنامه خانم بابائی، مسئول کتابخانه بصیرت در خصوص نامگذاری این روز و همچنین حماسه 9 دی سال 88 توضیحاتی را برای اعضا ارائه  نمودند وبرنامه هایی به شرح ذیل در کتابخانه اجرا گردید: 

*برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع"بصیرت و روشنگری"

*تهیه روزنامه دیواری توسط اعضا با موضوع "روز بصیرت "

*جمع خوانی بخشهایی از کتاب"نقشه راه:88 قطعه از بیانات مقام معظم رهبری درباره نقش بصیرت در فتنه88" توسط اعضای نوجوان

*برگزار کارگاه کاردستی ویژه اعضای کودک

*نصب پوستر "این چند کتاب "با موضوع "غیرقابل اعتماد" (با معرفی 8 عنوان کتاب)در سالن مطالعه کتابخانه




ادامه مطلب

[ دوشنبه 97/10/10 ] [ 12:27 عصر ] [ بابایی ]

معرفی کتاب

کتاب فرشته ها هم عاشق می شوند رمانی است که شخصیت اصلی آن فرشته عشق پاک خود را با تقوا و خواستن از خداوند به دست می آورد .این رمان در بیست فصل تنظیم شده است.

نویسنده این اثر 15 اثر مکتوب در حوزه زنان دارد . او در این رمان کوشیده است اثرش صرفا تخیل نباشد بنابراین زندگی مستند 150 نفر از زنان ایرانی را بررسی کرده و با زنان بسیاری مصاحبه و گفتگو نموده است و این موضوع از ویژگی های متمایز کننده کتاب است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :

از همان لحظه ای که به هم محرم شدیم آن قدر به او عادت کردم  و با او خو گرفتم که انگار سالهاست داریم با هم زندگی می کنیم . وقتی مراسم جشن عقد تمام شدو امیر با من خداحافظی کرد تا برود به قدری برایم سخت بود که احساس می کردم قسمتی از وجودم را دارد با خودش می برد.

آن شب هم سر به مهر گذاشتم و تا نیمه های شب با خدا حرف زدم , از او تشکر کردم و خواستم که به همه جوان هایی که عاشق میشوند صبر و تحمل بدهد و برای همه ی آنها زندگی شیرینی مقدر کند همان طور که برای من چنین خواست .

با همه علاقه شدیدی که به امیر داشتم هیچ وقت فکرش را نمی کردم و انتظارش را نداشتم که امیر حسین علوی جدی و به قول بچه ها خشن آنقدر مهربان و با محبت باشد و این قدر به من علاقه داشته باشد و با تمام وجودش به من ابراز علاقه کند .

امیر برایم بعد ها تعریف کرد وگفت :

- تو دانشکده با اینکه چهره خانم ها را نگاه نمی کردم و درست نمی شناختمشون ولی همیشه احساس می کردم دخترایی که که اطراف خانم افتخاری هستند با بقیه فرق می کنن ,چون خانم افتخاری با بقیه فرق می کنه . چند بار هم که پیش اومد شما سراغش رو از من گرفتین متوجه شدم  که از شما دو نفر (من و مریم )یکی تون چادریه , چادری بودنت برام مهم بود .خانم افتخاری هم چند بار اسم خانم حق جو رو جلوی من می آورد , نمی دونم شاید از اول هم برای ما نقشه داشته .

رفتار هات هم خیلی برام مهم و با ارزش بود. چند باری که پیش اومد با هم حرف بزنیم خیلی با حجب و حیا حرف می زدی و برخوردت موقع حرف زدن سنگین و با وقار بود. حرف اضافه نمی زدی . لحنت جدی و محکم بود و در عین حال با احترام ...




ادامه مطلب

[ سه شنبه 97/10/4 ] [ 3:0 عصر ] [ بابایی ]

حدیث

 

 

 

قالَ اَمیرُالمُوْمِنینَ عَلِیُّ بْنُ اَبیطالب(علیه السلام):

 

مِنْ کُنُوزِ الْجَنَّهِ الْبِرُّ وَ إِخْفاءُ الْعَمَلِ وَ الصَّبْرُ عَلَی الرَّزایا وَ کِتْمانُ الْمَصائِبِ.

از گنجهای بهشت; نیکی کردن و پنهان نمودن کار[نیک] و صبر بر مصیبتها و نهان کردن گرفتاریها (یعنی عدم شکایت از آنها) است.

 




ادامه مطلب

[ سه شنبه 97/10/4 ] [ 3:0 عصر ] [ بابایی ]

کتابهای طرح کتابخوان دی ماه

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان دی ماه با ارائه کتاب‌های «امیر کبیر» نوشته فرهاد حسن‌زاده، «پَر» نوشته چائو وِن شوان، «حماسه 9 دی» با گردآوری سعید صلح‌میرزایی و «عصر طلایی دایناسورها» از عرفان خسری معرفی شد. 


امیرکبیر

 نویسنده: فرهاد حسن‌زاده

انتشارات: مدرسه

تعداد صفحات: 88

پیام آور آگاهی، آبادی و آزادی...


چرخ‌های ارابّ? تاریخ گاهی کند و آرام و گاهی با سرعت و پرشتاب مسیر پر پیچ و خم این سرزمین پر رمز و راز را درنوردیده است. آنگاه که پادشاهان و امیران حُکمشان چون حُکم خدایی لازم الاجرا بود و جهانشان محصور در اندیشه‌ای خُرد و دست و پا گیر...  در آن زمان که هیچ‌کس را یارای بیدار نمودن ملت خواب آلود و ضعیف نبود، شهابی درخشان از قلب آسمان ایران گذر کرد...

آسمان دیروزهای این سرزمین را که بنگریم ستارگانی پرفروغ خواهیم دید که روشنای اندیشه و اقتدار گام‌هایشان، روشنی بخش و آبادگر این مرز و بوم بوده است. گذری بر کتاب تاریخ به ما خواهد گفت؛ شرح حال قهرمانی‌ها و سرگذشت دلاوری‌های بزرگانی چون میرزا تقی خان امیرکبیر را...

میرزا تقی خان امیرکبیر، قهرمان ملی تاریخ ایران، آزادی، استقلال، اقتدار و آگاهی را برای ملت ایران به ارمغان آورد، او سیاستمداری کارکشته و مقتدر و زمامداری خیرخواه برای ملت بود که با ظلم و فساد دربار و سلط? استعمار مبارزه کرد.

برای آشنایی و شناخت بهتر قهرمانی چون امیرکبیر، کتاب‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان کتاب "امیر کبیر" انتشارات مدرسه را به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های موجود معرفی نمود. داستان زندگی امیرکبیر حکایتی است خواندنی و جذاب از دوران کودکی او تا جایگاه صدراعظم و خدمات کم نظیرش. این کتاب به قلم فرهاد حسن‌زاد یکی از نویسندگان توانای کودک و نوجوان نوشته شده است که به خوبی می‌توان پختگی و رسایی نثر او را در این اثر احساس کرد. کتاب "امیر کبیر" داستان کودکی است که "نه می‌خواهد نوکر باشد و نه می‌خواهد نوکر داشته باشد"، او می‌خواهد ایرانش، سرزمین مادری‌اش آباد باشد و آزاد.

در این کتاب با شیوه‌ای روایت گونه از سرگذشت امیر کبیر و یک دوره‌ تاریخی مهم از ایران آشنا می‌شویم. از زمانی که وزیر با کفایت ایران، کودکی است خردسال که در باغ و عمارت درباری مشغول بازی است و جرقه‌های آگاهی و حقیقت در ذهنش شکل می‌گیرد، تا دورانی که جهل را میو? تلخ فقر و بی‌ارادگی این ملت می‌یابد او با خدمات و اصلاحات بنیادین خود چهر? تازه‌ای از ایران را به جهان می‌نمایاند. وزیر پر ابهت و مقتدر ایرانی که قدرت اندیشه و اراده‌اش فرازی از تاریخ ایران را  طلایی می‌گرداند و نامش را برای تمام تاریخ این سرزمین جاودان و همیشگی می‌سازد.

این کتاب، هم‌پای داستان زیبا و جذابی که دارد اطلاعات بسیار مفیدی نیز از تاریخ ایران در زمان حکمرانی سلسل? قاجار به خواننده می‌دهد که اثرگذاری و فاید? آن را دو چندان کرده است.


 

پَر

نویسنده: چائو وِن شوان

تصویرگر: راجِر ملو

مترجم: سحر ترهنده

فلسف? تکاپوی بشر را برای یافتن اصل خویش


سرگردان و حیران، آن‌جا که وزش ملایم نسیمی تو را به تب و تاب می‌اندازد و از نشیب زمین به فراز آسمان می‌برد. هر لحظه در حالی و هر بار در هوایی...

پَر، قص? سردرگمی و گم شدن انسان در جهان است، داستان جستجوی حقیقت و چرا ها، گشتن به دنبال آغاز ها، رفتن به دنبال فرجام‌ها و رسیدن به مأوا ها...

 نویسنده این کتاب یک روز که در خیابان قدم می‌زند نظرش به یک پَر کوچک جلب می‌شود که اسیر دست باد به این سو و آن سو در حرکت است، با خودش فکر می‌کند که این پَر متعلق به چه پرنده‌ایست و اگر پَر این سؤال را بتواند از خود بپرسد داستان جالبی خواهد شد! پَر در ذهن نویسنده جان می‌گیرد و از خود می‌پرسد من از کجا آمده‌ام و رهسپار کجا هستم

او با هر بار به پرواز در آمدن توسط باد، به پرنده‌ای می‌رسد و از او می‌پرسد: «آیا من مال توام؟» پَر برای یافتن اصل خود، حتی تا اوج آسمان هم می‌رود. داستان پَر بیانگر روح تشنه و حقیقت جوی انسان است که برای یافتن پرسش‌های بنیادی خویش از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزد. در اینجا انسان در غالب یک پَر کوچک و معمولی مسیر پُر خطر و رازآلود هستی را می‌پیماید و با تشنگی، به سوی آبی زلال از سرچشمه حقیقت می‌شتابد.

چائو وِن شوان نویسنده کتاب پَر، روح حقیقت‌جو و فلسف? تکاپوی بشر را برای یافتن اصل خویش و به دست آوردن آرامش، در قالب داستانی خلاقانه، زیبا و منسجم مطرح می‌کند. او با کنار هم قرار دادن پرنده‌هایی که هر یک نمادی از انواع انسان‌ها هستند، دست به خلق داستانی نمادین می‌زند. راجر مِلو، هنرمند توانا و خلاق برزیلی با  خلق تصویرهایی زیبا و جذاب، دنیای خیال و واقعیت را به‌هم پیوند می‌دهد و پا به پای حرف‌ها و واژه‌ها روایتگر داستان همیشگی زندگی می‌شود. نویسنده و تصویرگر این کتاب، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین سوال‌های بشر را در قالب داستانی زیبا و جذاب مطرح می‌کنند؛ از کجا آمده‌ام و به کجا می‌روم؟


 

حماسه 9 دی

گرداوری: سعید صلح‌میرزایی

انتشارات انقلاب اسلامی

تعداد صفحات: 246

آزمون بصیرت


به فرموده مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای حفظه الله: «فتنه 88 تنها آن چیزی نبود که توی خیابان به وسیله تعدادی آدم دیده شد؛   این یک چیز ریشه‌داری بود، یک بیماری عمیقی درست کرده بودند، اهدافی داشتند، زمینه‌ها و مقدمات فراوانی برایش چیده شده بود، کارهای بزرگی شده بود و هدف‌های بسیار خطرناکی دنبال این کار بود، ‌ که با این برخوردهای گوناگون سیاسی و امنیتی و این‌گونه اقدامات حل نمی‌شد؛ یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت؛ که این حرکت، حرکت 9 دی بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنه‌گران را در هم پیچیدند. لذا حادثه 9 دی یک حادثه ماندنی در تاریخ ماست.»

بنابر این اگر 9 دی پاس‌داشته می‌شود و در خصوص آن صحبت می‌شود، برای باقی‌ماندن در گذشته نیست، بلکه عبرت و درسی برای آینده و مایه بصیرت است. انتشارات انقلاب اسلامی قبل از این کتاب، سه اثر پیرامون فتنه 88 منتشر کرده بود با عناوین: شرح ماجرا، نقشه نقشه بر آب و کالبدشکافی فتنه 88.

این اثر نیز گرچه مشتمل بر بیانات گوهربار معظّم له است، اما جهت نگاه این کتاب با سه اثر گذشته متفاوت است.

اولاً: به صورت گذرا به برخی از ریشه‌های اصلی شکلی‌گیری فتنه پرداخته است.

ثانیاً: تا آبان سال 1394 به روز شده است.

ثالثاً: در مورد بیانات مربوط به سال 88 برخی از نکات تاریخی آن دوران و به اصطلاح شأن نزول بیانات را به صورت کوتاه یادآور شده است.

این اثر با رعایت سیرتاریخیِ بیانات، مخاطب را با تاریخ همراه می‌کند و این همراهی، فواید متعددی را برای او به همراه خواهد داشت. مخاطب نکته‌سنج، مدیریت میدانی رهبر عزیز را خواهد دانست و خواهد فهمید که به آگاهی رساندن عموم مردم چقدر سخت و زمان‌بر است.

در پایان نیز فهرست موضوعی مطالب، درج شده است تا مخاطب بتواند به یک نظام فکری منسجم در زمینه فتنه و مسائل پیرامونی آن دست‌یابد. مطالعه این اثر، یک شروع در مطالعه و تحقیق در مورد حماسه 9 دی و فتنه 88 است و البته مخاطب را از مراجعه به کتب تحلیلی و عمیق‌تر در این زمینه بی‌نیاز نمی‌کند.

عصر طلایی دایناسورها

نویسنده: عرفان خسروی

انتشارات: طلایی

تعداد صفحات: 66



از عمر سیار? ما مدت زمان بسیار زیادی می‌گذرد. در تمام طول تاریخ سیار? زمین، از آغاز پیدایش حیات تا امروز، موجودات زند? بسیاری وجود داشته‌اند که هر کدام مدتی بر روی این سیار? زیبا می‌زیسته‌اند و اکنون پس از گذشت سال‌ها، تنها آثاری از آن‌ها بر جا مانده است.

از میان تمام جانورانی که زمانی بر روی زمین تعدادشان بسیار زیاد بود و به دلایل متعددی دیگر وجود ندارند "دایناسورها" جایگاه منحصر به فردی دارند. این جانوران بزرگ و غول‌پیکر از حدود 250 تا 65 میلیون سال قبل بر روی زمین حکمرانی می‌کردند. دانستن دربار? دایناسورها همواره برای انسان جذاب و هیجان انگیز بوده است و کشف آثار حیات و جزئیات زندگی این جانوران شگفت انگیز پنجره‌‌ای تازه به سوی تاریخ زیستی کر? زمین می‌گشاید.

تا کنون کتاب‌های متعددی در مورد دایناسورها و موجودات دیگری که نسل‌شان منقرض شده، منتشر شده است؛ اما اغلب این کتاب‌ها در کشور ما ترجم? آثار خارجی است که معمولاً  قدیمی نیز هستند. اگر بخواهیم یک نمون? موفق و قابل اعتماد از کتاب‌هایی که با این موضوع و برای کودک و نوجوان نوشته شده است را نام ببریم بدون شک "عصر طلایی دایناسورها" بهترین خواهد بود. این کتاب که توسط یک محقق جوان ایرانی نوشته شده است، با بهره‌گیری از علوم تاریخ زیستی روز و توجه به زبان کودکان و نوجوانان و همین‌طور تصویرگری بسیار خلاقانه و هنرمندانه یک گرافیست ایرانی، کتابی فراتر از انتظار مخاطبان است. در این کتاب جذاب هر دایناسور یک شناسنامه دارد که در آن می‌توان زمان، مکان، اندازه، وزن و غذای مخصوص آن را مشاهده کرد. بعضی از صفحات این کتاب آدم را حسابی به هیجان می‌آورد.

در کتاب "عصر طلایی دایناسورها" هر لحظه غافلگیر و شگفت زده خواهیم شد! تصاویر رنگارنگ و جذاب از انواع دایناسورها و زیستگاه‌شان، از زمان دایناسور پدر تا آخرین نسل از آن‌ها. اطلاعات بسیار با ارزش از این جانوران، از تاریخ تخمینی حیات آن‌ها، تا دلایل احتمالی انقراض‌شان ما را با دنیای عجیب ماقبل تاریخ آشنا می‌سازد.

امروزه باید ردّپا و آثار حیات دایناسورها را از دل سنگ‌ها جستجو کنیم، راستی آخرین آن‌ها چه شکلی بودند، چرا دیگر وجود ندارند، آیا هم? آن‌ها غول آسا بودند، اولین بار در چه مناطقی آن‌ها را کشف کردند، و سؤلات بسیار زیاد دیگری که هم? ما دوست داریم به جواب‌هایش برسیم





ادامه مطلب

[ دوشنبه 97/10/3 ] [ 8:8 صبح ] [ بابایی ]

کارگاه خلاقیت و کاردستی ویژه شب یلدا

[ شنبه 97/10/1 ] [ 9:8 صبح ] [ بابایی ]